Overwegingen van een webmaster

Augustus 2014 was het al weer toen ik begon met deze website. Ik heb bewust gekozen voor een gratis website bij WordPress.com. WordPress.com heeft van zichzelf allerlei interactieve toepassingen. Zonder dat ik iets in hoef te stellen kunnen mensen de website “volgen” en berichten “leuk vinden” en “delen”. Ook maakt de website deel uit van de gigantische database van WordPress.com zodat hij ook in deze database kan worden gevonden. Ik was benieuwd of een WordPress.com website sneller wordt gevonden dan een ‘normale’ website. Dat blijkt niet helemaal waar. WordPress.com heeft ook een aantal beperkingen. Ik heb minder vrijheid en instel-mogelijkheden dan bij een eigen website. Ik had geen grote plannen en wat ik in mijn hoofd had, kan prima met WordPress.com.

Toch moet een webmaster iets bedenken om publiek te trekken. Het nadeel van mijn opzet is namelijk dat ik geen “blog” wil maken met regelmatig nieuws, maar een informatieve website. Een dergelijke website is in verhouding tot een goed onderhoudde “blog” nogal statisch en daarmee minder interessant voor zoekmachines en weer daardoor minder goed vindbaar. Toch ben ik nog altijd van mening dat deze website een gat vult op het internet en dus goed gevonden zal worden door mensen die informatie zoeken over het onderwerp.
De eerste taak van een webmaster is dan ook om te zorgen dat Google je ‘aardig vindt’. Dat lukt redelijk, maar om nu te zeggen dat dit hordes bezoekers oplevert? Afgelopen week waren er 8 bezoekers die samen 16 dingen hebben bekeken. Nu is dat prima als deze 8 bezoekers hebben gevonden wat ze zochten, maar dat weet ik natuurlijk niet.

Dus, in de tijd dat mensen geen websites meer bezoeken, maar vooral op Facebook zitten, heb ik eens een Facebook pagina gemaakt (of eigenlijk twee, want ik heb een Nederlandstalige en een Engelstalige website en zo ook twee Facebook pagina’s). Ik wil deze website niet op persoonlijke titel voeren. Het moet niet uitmaken of ik wel of geen Vrijmetselaar ben en het moet al helemaal niet lijken alsof er reclame wordt gemaakt voor welke orde of loge dan ook. De informatie is objectief en onafhankelijk. Dat beperkt de mogelijkheden voor ‘Facebook promotie’ wel een beetje, want een “pagina” kan geen lid worden van een “groep” of “vrienden” maken. Wat een “pagina” wèl kan, is andere pagina’s en zelfs berichten “leuk vinden”. Zo vind ik alles leuk op Facebook wat te maken heeft met Vrijmetselarij (er is niet zo veel gemengde Vrijmetselarij op Facebook) zodat ik activiteiten kan “delen” die interessant kunnen zijn voor mijn beoogde publiek, waarmee ik bovendien hopelijk de aandacht kan trekken van degene die de activiteit heeft aangemaakt. Dat blijkt redelijk te werken.
“Groepen” kan ik op deze manier weer niet in de gaten houden en er zijn een aantal Facebook profielen actief die misschien interessant zijn, maar geen “pagina” zijn en waarmee je dus “vrienden” moet worden om te kunnen zien wat ze publiceren. Ik heb uiteindelijk toch maar besloten om een nieuw account aan te maken. Dit heeft als groot nadeel dat zo’n profiel werkt als magneet op ‘vrienden spaarders’ en ik nu “vrienden” ben met allerlei bevallige Spaanstalige dames waarvan ik niet kan beoordelen of het nu nep-accounts zijn of toch wel echt dames met interesse in gemengde Vrijmetselarij. Bovendien zullen eigenaren van “groepen” zich wel achter de oren krabben als ze een verzoek tot aanmelding krijgen van een profiel dat duidelijk geen persoon is. Hoe dan ook, ik ben benieuwd hoe dat verder gaat lopen.

Tot slot, voordat ik met Facebook begon te experimenteren, heb ik een poging gedaan om de aandacht te trekken van mensen die actief zijn op Reddit en zo heb ik, opnieuw een Nederlands- en een Engelstalige, “subreddit” aangemaakt. Opnieuw met matig succes. De ‘Google-experimenten’ met de kaart (zie verderop) vind ik zowel nuttig voor bezoekers, maar Google verwijst natuurlijk ook graag naar eigen producten, dus ik was benieuwd of dat zou helpen. Het is hier lastig om dit zo te maken dat zoekwoorden worden verwerkt.

Blijkbaar is het onderwerp van deze website te klein. Toch moeten er in Nederland zo’n 850 gemengde en dames Vrijmetselaren en Weefsters zijn met in het totaal zo’n 50 loges. Er moeten dus wel mensen op zoek zijn naar informatie over dit onderwerp, anders hadden deze loges niet meer bestaan.

Ik ga vrolijk door met het verzamelen van informatie, nieuws en wetenswaardigheden. Deze website zal nooit een hippe “blog” worden met elke dag wat non-nieuws of met berichten die je kunt vinden op 1000 Facebook pagina’s, maar als je van mening bent dat de informatie die hier te vinden is nuttig kan zijn voor leden en vooral voor potentiële leden, laat hen weten van het bestaan. Vooral mensen die niet weten waar ze een loge moeten vinden, de kaart is erg handig. Ik hoop ook dat deze website mensen leert dat ze kunnen kiezen voor verschillende vormen van Vrijmetselarij (mannen, gemengd en vrouwen en voor de vrouwen zijn er ook nog Weefsters), verschillende soorten loges (met verschillende Rituelen), die lid zijn van verschillende organisaties (Le Droit Humain, N.V.V.V, N.G.G.V., het Grootoosten van Luxemburg, twee onafhankelijke loges en twee Weefsters ordes). Ondanks dat niet al de genoemde organisaties elkaar erkennen, wil ik op deze website niemand te kort doen en simpelweg de informatie geven die relevant kan zijn voor leden en niet-leden.

Add a Comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *