Statistieken

Nu de Facebook pagina (zie menu aan de rechterkant) de 100 “likes” voorbij is gegaan, ontstond opeens de behoefte om eens wat statistieken te bekijken. Statistieken zijn uiteraard interessant voor een webmaster. Doet deze website er toe?

100 “Likes” is leuk, maar lezen deze mensen ook de berichten? Facebook geeft voor de meeste berichten een “bereik” van 30 tot 40 personen, met af en toe een uitschieter naar boven, maar boven de 50 komt het “bereik” zelden. Komen de “likers” dan niet op Facebook, of scrollen ze gewoon voorbij en telt Facebook dat niet als “bereik”?

Interessanter dan Facebook zijn de statistieken van WordPress. Op een gemiddelde dag zijn er zo’n 10 “views” van 8 “visitors”, dus een paar van die bezoekers bekijken meer dan een pagina. Echt rondgeklikt wordt dus nauwelijks. Bij een uitschieter waarbij 6 “visitors” 55 “views” opleveren, is waarschijnlijk eigen controle.

Dit geeft uiteraard duidelijk aan dat weinig mensen vanuit Facebook doorklikken naar de website, ook mensen die graag de “vind ik leuk” knop gebruiken niet. Uiteraard wel dank daarvoor, want hierdoor wordt het bereik van een Facebook bericht groter en dus het potentiële bereik van de website ook.

Gewoon even ter vergelijk. Er is ook een Engelstalige tegenhanger van deze website. Waar de website die je nu leest zich richt op Nederland en Nederlandstalig België, is de andere website wereldwijd. De eerste is qua gebied nog te overzien, het nieuws is redelijk bij te houden, maar de andere website is nog statischer. Het is amper te doen om nieuws van over de hele wereld bij te houden. Bovendien wordt veel al talloze keren gedeeld via Facebook en andere kanalen, dus waarom dat nog een keer herkauwen op een website? Die website is dus vooral bedoeld om mensen die willen weten of er vrouwen of gemengde Vrijmetselarij in een land is, op weg te helpen. Potentieel uiteraard met een veel groter bereik.

De Facebook pagina heeft als dit wordt geschreven 867 “likes”. Ook zonder dat daar vaak iets op wordt gezet, komen er daar regelmatig bij. Een gemiddeld bericht heeft volgens Facebook een bereik van tussen de 20 en 30 personen, net als op de Nederlandstalige tegenhanger dus. Dat zijn 850 mensen die de berichten voorbij zien komen in hun nieuws, maar er voorbij scrollen.

Ook op de website zijn de statistieken vergelijkbaar. Een gemiddelde dag heeft zo’n 14 “views” van zo’n 12 “visitors”.

Mijn idee is dat als iets beschikbaar is op het internet en het is te vinden, dan komen de mensen die op zoek zijn er vanzelf. Het onderwerp is duidelijk niet zo heel groot. Hopelijk kunnen de mensen die de weg wel weten te vinden naar beide websites er de informatie vinden die ze zochten.

Add a Comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *